Sidor

tisdagen den 15:e januari 2008

År 2007

Så, jag har förnuvarande många tankar som svärmar i mitt huvud, och mycket att skriva. Bland annat några tankar kring marxism som kommer snart som några blogginlägg. Kommer också fortsätta mina serieinlägg om hur ett nytt vänsterparti skulle vara byggt i polemik med bloggkollegan Svensson och med mig själv. Men undertiden jag skriver dessa texter tänkte jag reflektera lite över det år som kommit och gått för si så där två veckor sedan.

Det är alltid något som man glömmer när man gör sådana här försök att reflektera över en tid. Jag är inte heller ensam med att göra sådant här. De flesta bloggare har dock gjort reflektionen tidigare runt nyår och jul. Bloggkollegat Trottens betraktelser gjorde en lista över förra årets bästa filmer. Han glömmer det fantastiska äventyret Pans Labyrint, som blandar fantasi/fantasy med onda fascister och revolutionära hjältar prydda med röda stjärnor. En fantastisk film, som blev kult direkt den kom ut.

Tillsammans med Pans Labyrint har vi även Simpsons-filmen, men även en annan som vi absolut inte skall glömma - Futuramas första film och därmed nyheten om att Futurama kommer tillbaka. Jag tror den nyheten gjorde året. All hail the Hypnotoad!

Jag håller dock inte med Trotten om filmen 300. Den var inte alls bra. Trist och intetsägande hjärndöd. Jag anser att något konstnärligt även skall ha substans förutom estetik. Det är en film som inte är gjord att tolka eller diskutera och därför inte heller att reflektera över. Försöker man blir det som Trotten skriver något kontroversiellt som filmen inte strävar till. Den är helt enkelt ytlig och har inga ambitioner. Gillar man sådana filmer är den nog perfekt - blod, 17β-hydroxiandrost-4-en-3-on och krig.

En annan sak som var världig bra förra året var att jag och min flickvän skaffade oss en stereoanläggning med LP-spelare. Fyndade igår LP-skivor som Folk och Rackare, Ella Fitzgerald och Duke Ellington.

Nu kommer jag inte på något mer. Kanske återkommer om något kommer upp.


Andra bloggar om: , , , , , , ,
Pingat på intressant

Lästips: Trotten om Vänsterpartiet, Marlene visar sitt avståndstagane mot nazismen, Alliansfritt om Sabuni, Svensson fortsätter om brottslighet, Kaj Raving är arg över att inte ha fått in replik på insändarsidorna

Inga kommentarer:

 
 
Copyright © LOKE - KULTUR & POLITIK
Blogger Theme by BloggerThemes Design by Diovo.com