Sidor

fredag 24 oktober 2008

Underhållande kulturpolemik i Dagens Nyheter

Jag norpade åt mig ett ex Dagens Nyheter idag när jag besökte Karlstad för studier. Annars brukar jag läsa på tidningens hemsida, men nu fick jag den gratis för att jag köpte en burgare på Max.

Ibland kan det hända att man missar något intressant bland kultursidorna som inte publiceras digitalt på hemsidan. Idag var en sådan dag. Men det var inte Nina Björks kolumn som lockade ögonen utan en polemik om konst mellan Johan Lundberg (chefredaktör för den konservativa Axess Magasin) och Dan Jönsson. Tyvärr lär jag ha missat de tidigare inläggen av Dan Jönsson, får nog läsa upp dem vid ett senare tillfälle eftersom inte de heller verkar vara tillgängliga.

Johan Lundberg:
"Nu har Dan Jönsson i två korta inlägg hunnit jämföra mig och Axess övriga skribenter med frimurare, sverigedemokrater, kreaktionister och slutligen Sven Stolpe. Varför? I sitt senaste inlägg lämnar han åtminstone några ledtrådar. Mitt första misstag är att låta religiösa människor skriva om konst. Det andra att jag i min ledare påstår att figurativt måleri "mobbas ut ur samtidskonsten" och det tredje att jag tycker att "skönhet är lika med nakna tanter".

Jag kan bara konstatera att de två sista påståenden är gripna ur luften. Poängen i min ledare är precis det motsatta, nämligen att figurativt måleri är på frammarsch i samtiden.

Jag anser vidare att skönhet kan vara mycket, mycket mer än nakna tanter, till exempel solnedgångar i motljus, rådjur i skogsgläntor, molniga alptoppar och - håll i dig nu Dan Jönsson - en fjäril på en blomma. Jag förmodar i och för sig att denna enkla smak diskvalificerar mig som samtalspartner med über-esteten Jönsson som är för fin för att debattera med dem som kritiserar den modernistiska historieskrivningen såväl som med dem som anlägger ett religiöst perspektiv på konst (vilket torde begränsa hans konstkritiska verksamhet väsentligt).

Det första påståendet är däremot korrekt, låt vara att Jönsson nogsamt undviker att nämna att den andra person som skriver om konst från ett religiöst perspektiv är muslim. Men Jönsson vill väl spara på krutet så att han har lite jämförelser med självmordsbombare och talibaner att ta till om han skulle vara tvungen att skriva ytterligare ett inlägg om Axess."
Dan Jönsson svarar direkt med:
"Nej, nu får vi väl ändå ta och lugna ner oss lite. Vad Johan Lundberg än tror så hade jag mycket gärna fördjupat mig mer i artiklarna av Mohamed Omar och framför allt Merete Sanderhoff. Ja, även Lundbergs egen, aningen aparta Ecointervju har sina poänger.

Men Axess sätter själv höjden på debattnivån när tidningen låter diskussionen inledas med två artiklar som är så fördomsfulla och framför allt okunniga som Scrutons och Kimballs. Deras moralistisk-kristna kulturfientlighet är uttryck för ett inte bara estetiskt, utan politiskt djupt reaktionärt projekt som jag tänker fortsätta bekämpa där det dyker upp. Att Johan Lundberg skriver att det figurativa måleriet är på väg tillbaka är ju sant, förstås. Men i hans konspiratoriska optik handlar det om en subversiv och hemlig motström i ett konstklimat där vissa tekniker och formspråk "perautomatik döms ut som banala och otidsenliga".

I verkligheten är det ju så att figurativt måleri har haft en framskjuten plats i den så kallade samtidskonsten hela det här decenniet. Var har Johan Lundberg varit under tiden, på en alptopp? Nästa gång jag ser en fjäril på en blomma ska jag tänka på honom."
Jönsson visar vart skåpet skall stå, och det med bitsk humor. Men visst har Jönsson rätt. Lundbergs konservativa kulturmagasin snubblar på sin egen oförnuftiga ideologi. Nu titulerar sig inte Axess Magasin som konservativ, men det är trivialt och intetsägande. Magasinet är konservativ om man ser till dess ideologiska inriktning. Och konservatism är och kommer att förbli oförnuftets ideologi i kamp mot förnuft och uppfattningen om framåtskridandet. En massa av avföringsidéer som allt sedan Tredje Riket tappat sin oskuld. Tur att vi har kämpar som Jönsson som tar tid att strida för det moderna förnuftiga samhället.


Andra bloggar om: , , , , , , , , ,
Pingat på intressant

3 kommentarer:

Anonym sa...

"En massa av avföringsidéer som allt sedan Tredje Riket tappat sin oskuld"

Precis, lika självklart som att idéer om "det moderna förnuftiga samhället" tappade sin oskuld med Sovjet.

/ Svante

Kristoffer Ejnermark sa...

Stalinismen i sovjet var mer komplex i det avseendet, än vad konservatismen var i Nazityskland.

Den stalinistiska kontrarevolutionen i sovjet återinförde många "traditionella" och konservativa värderingar. Elitismen, byråkratisk herravälde, nationalism och kärnfamilj är ju blott några av sådana i stalinismens konservativa massa.

Det är stalinismen konservatism som också gör den så oattraktiv för den progressiva vänstern.

Jämställandet från Stalinsovjet till Nazityskland haltar även i sig själv. Men det är en annan diskussion.

Jens Carl Sanderhoff sa...

Nej - helt ærligt! Undskyld mig, at jeg blander mig fra dansk side, men det her er ikke et niveau at diskutere kunst på. Om man er konservativ - eller det modsatte - er ligegyldigt. Kunsten er ikke først politisk og siden kunst, men altid - ALTID - først kunst, og så måske politik. Alle har ret til en holdning, og enhver holdning skal modtages lige. Sådan skal en debat finde sted. Det handler jo om at undersøge kunstens muligheder her i begyndelsen af et nyt århundrede.

Og ja - jeg er gift med Merete Sanderhoff.

 
 
Copyright © LOKE - KULTUR & POLITIK
Blogger Theme by BloggerThemes Design by Diovo.com