Sidor

söndag 25 januari 2009

Helt enkelt fel

Dagens skriver om hur Komminister Bo Nordin i Domkyrkoförsamlingen i Luleå ställt in fackeltåg och minnesgudstjänst till minne av Förintelsen. Anledningen till varför Nordin nu valt att ställa in förklaras av honom att det skulle kännas "obekvämt och "malplacerat" att hålla minnesgudstjänst för Förintelsens offer när kriget i Gaza upprört så många.

Vad finns det egentligen att säga om detta förutom att det är komplett felaktigt. Logiken stämmer inte i sina premisser, eftersom "kriget" (massakern) i Gaza inte på något sätt har med Förintelsen i Nazityskland att göra. Staten Israel representerar inte judar som kollektiv, även om antisemiter och sionister vill det.

Att, som Nordin, ställa in en årlig minnesgudstjänst är inte bara fel utan även tragiskt i andra faktorer. Det späder på antisemitiska föreställningar bland annat. Detsamma vad gäller Björn Melins beslut att lämna en teateranställning.


PS: Jag vet inte ännu vad jag skall göra på den av FFLH:s (då levande historias) initiativ för en minnesdag om Förintelsen. Jag bor i en liten stad där manifestation sällan sker, så det är troligt att jag kanske åker till Karlstad för att gå med i en minnesmanifestation om det kommer finnas något där (tydligen inte tyvärr). I alla fall är det ytterst viktigt att vi värnar av den ohyggliga erfarenhet vi fått av Förintelsen. Aldrig igen!

Bloggat: Svensson, Jonas Morian, Pissoffis, Utsikt från Höjden
Media: SvD
Andra bloggar om: , , , , , , ,
Pingat på intressant

3 kommentarer:

Christopher Aqurette sa...

Jag hade aldrig trott att jag skulle läsa något sådant på den här bloggen. Men undrens tid är tydligen inte förbi. Det finns hopp. Bra skrivet.

Sanna Rayman sa...

Jag är inte lika förvånad som Aquerette. Det är inte mycket vi är överens om, men hos dig finns en ofta svårfunnen ärlighet och konsekvens. Särskilt i den här frågan ska du ha tack för att du praktiserar dessa egenskaper!

Kristoffer Ejnermark sa...

Sanna:

Tackar!

 
 
Copyright © LOKE - KULTUR & POLITIK
Blogger Theme by BloggerThemes Design by Diovo.com