Sidor

tisdagen den 16:e mars 2010

Alliansens nya logotyp - eller hur politiken döljer politiken


Debatten om (höger)alliansens nya logotyp, huruvida vissa tycker den är en riktig logotyp:
"– Det är inte riktigt en logotyp. De har skrivit ut hela ordet, riktigt kraftfulla logotyper är oftast ganska emblematiska, som en trafikskylt eller flagga. Man behöver inte läsa dem, säger konstnären Ernst Billgren."
Och visst kan man hålla med Karin Frisell, som tydligen är "art director", att det är svårt att läsa vad som står: "– Allann, alianen, vad står det egentligen?", men det slår mig hur parallell denna debatt är med det som skedde med moderaternas mörkblåa partilogo på 1970-talet. Mitt under en folklig resning under röda flaggor, och plakat som yrkade solidaritet, ändrade moderaterna färg på sin partilogga till en vinröd färg. Anledningen är tydlig, för att högerpolitik skall vinna folkets röst måste den döljas - inte bara med konsekvent nyspråk värdig en dystopisk författare, utan även med färgglada slipsar, bubbelbad, fraser och logotyper.

Med en "arbetslinje" som skapar ökad arbetslöshet, försämring av arbetslösa och sjuka. Med "valfrihet" får vi privatiserade apotek som slussar profiten till skatteparadis - inte fler apotek att välja på, utan istället dyrare medicin. Det är alliansens reella politik i ett nötskal - fagra fraser och tomma löften.




Bloggat: Ett hjärta rött, Peter Andersson
Media: DN

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

 
 
Copyright © LOKE - KULTUR & POLITIK
Blogger Theme by BloggerThemes Design by Diovo.com