Sidor

torsdag 25 mars 2010

Den nyttiga idioten Jonas Olofsson

(klassindelning)


Petter Larsson kommenterar en debattbok om skolan författad av vänsterdebattören och ekonomiska historikern Jonas Olofsson. Boken har fått positiv kritik från en av landets borgerliga ledarskribenter och Larsson anser att det är en av de farligaste böcker han läst på länge. Olofsson föreslår nämligen att:

"Arbetarklassen ska låta Volvo, Skanska och, tja, fritidsförvaltningen utbilda sina söner och döttrar – redan från 16-års ålder. De ska slippa trista språk, mossig historia och svårbegriplig samhällskunskap. I stället ska de formas i näringslivets arbetskraftsmallar. Då orkar de med en gymnasieutbildning och kan få jobb. Dessutom slipper statsmakten betala för gymnasieskolan, när företagen får ”operativt ansvar”."
Det är inte så svårt att förstå varför borgerligheten gillar Olofssons förslag, det är nämligen en blåkopia av högerns historiska skolpolitik - att försöka cementera klassamhällets kategorier från födsel till död, för att säkra att sina barn får en exklusiv högre utbildning.

En teoretisk utbildning borde egentligen vara obligatorisk i ett demokratiskt och jämlikt samhälle, ty det möjliggör för alla medborgare att delta i politiska diskussioner och analyser. Om samhället å andra sidan inte har denna jämlikhetsanda inom utbildningspolitiken leder det till en byråkratisk diktatur styrd av en elit av politiska experter, medan folket står utanför.

Ironiskt nog cementerades denna borgerliga utbildningspolitik i dåtidens stalinistiska DDR, vilket den marxistiska dissidenten Rudolf Bahro
kritiserade starkt och önskade att:

"ingen människa längre förvandlas till funktionen av en bestämd, avgränsad och underordnad syssla. All monopolisering av aktiviteter som gynnar den personliga utvecklingen måste bort om dess följd - den förutbestämda underutvecklingen av andra personer - ska kunna övervinnas, och därmed den sista formen av utsugning."
Arbetarklassens intresse ligger i att övervinna klassamhället, inte att anpassa sig. Att faktiskt frigöra sig från klassamhällets bojor, till ett samhälle där alla medborgare innehar samma förutsättningar att delta både i det lilla och det stora. Ett demokratiskt samhälle där alla medborgare kan delta.

Att det är ett samhälle som borgerligheten, och en stalinistisk byråkratielit inte önskar är klart. Men varför i hela friden önskar en vänsterdebattör som Jonas Olofsson ett hierarkiskt klassystem? Om jag får vara ful så anser jag att Olofssons misslyckade försök att argumentera med sympati vara en falsk argumentation, för att istället önska få makthavarnas gillande - kanske till och med få gratis reklam på en av landets största ledarsidor? Ja, han fick som han ville.


PS: SvD:s ledarskribent
svarar Petter Larssons kritik med att Larsson blundar för de elever som går ut gymnasiet utan slutbetyg. Nu gör ju inte Larsson det, inte jag heller, eller andra kritiker till en cementerad klasskola. Vi önskar som Larsson faktiskt skriver i sin kritik att: "naturligtvis vore det bra med mer arbetslivspraktik, både på studieförberedande och yrkesförberedande program.". Problemet är att Olofsson och högern vill utesluta teoretisk utbildning av arbetarklassen, och lämna utbildningen till näringslivet.


Intressant?
Media: GP1
Bloggat: Peter Andersson

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

7 kommentarer:

Caligula sa...

Bra analys! Ska med spänning kolla upp din blogg, din presentation fick mig att bokmärka den direkt! :-)

L. O. Kristoffer Ejnermark sa...

Caligula:

Detsamma! :)

Lasse Hellström sa...

Kan ni inte båda två ,istället för att sitta citera Petter Larssons besynnerliga recension, försöka läsa boken själva. Den är fantastisk. Jag har faktiskt läst den. Kan Petter verkligen ha läst den?

Undrar
Lasse Hellström, lärar i Kortedala som liksom Jonas Olofsson tröttnat på den socialdemokraters och vänsterpartisters verklighetsflykt.

L. O. Kristoffer Ejnermark sa...

Hellström:

Verklighetsflykt på vilket sätt undrar jag, när varken Petter eller jag ifrågasätter nödvändigheten av mer praktik i skolan.

Nej, det du Hellström kallar "verklighetsflykt" är ett sätt att bryta en arkaisk cementering av klassamhället, där "verkligheten" är ett samhälle där arbetarklassen förpassas till ett teoretiskt och kulturellt mörker, fastkedjade vid sina lönearbeten från födsel till död.

Caligula sa...

Skomakaren ska bli vid sin läst och skråla "who the fuck is Alice" med Verklighetens Folk? Jag hade kassa betyg i skolan eftersom jag var skoltrött och bara ville jobba. På den tiden kunde man fortfarande få ett själsdödande jobb på Volvo. Vilket jag tröttnade på efter ett antal år. På den tiden kunde man ännu skola om sig fritt på Komvux. Vilket jag gjorde till ett yrke jag bara älskar. Tanken på att andra i samma läge inte ska få samma chans gör mig personligt förargad.

Dessutom är föraktet för bildning och antiintellektualism borgerligt populistiskt. Definitivt inte arbetarklassens strävan eller önskan. Jag har nästan bara elever från yrkesprogram och de har exakt samma rätt att bli bildade samhällsmedborgare som brats- eller medelklassungarna har.

Carolina sa...

Du missar det mest väsentliga! Det att den verkliga överklassen, de som har verklig makt, inte är "akademiker" (som i många fall är klassresenärer från arbetarklassen) utan den tysta, jordägande adeln. Överklassen. Självklart jublar de när arbetarklassens alla nyanser (allt från städare till akademiker vars föräldrar var arbetarklass osv) bråkar sinsemellan och låter överklassen verka fritt. Alla som kastar sig in i "debatten" hjälper till att cementera klassamhället. De enda som gör något på riktigt är de som ifrägasätter adelns ständigt lika stora privilegier. Men det är det ju ingen som gör, för ingen orkar researcha, det är ju jobbigt. Man kritiserar bara det man får precis framför näsan, det uppenbara. Se bortom det uppenbara, och du ser de verkliga maktstrukturerna.

L. O. Kristoffer Ejnermark sa...

Carolina:

Överklassen är inte blott den jordägande adeln, utan även den som äger privategendomen - produktionsmedlen som människan är tvungen att sälja sin arbetskraft till för att överleva dagen.

 
 
Copyright © LOKE - KULTUR & POLITIK
Blogger Theme by BloggerThemes Design by Diovo.com