Sidor

tisdag 20 april 2010

Sossarnas högerpolitik fick ge vika

Per Kågeson, fil dr. i miljö- och energisystemanalys avslöjar idag på DN-debatt att storstadens borgerlighet blundat för hans miljöråd om kollektivtrafik i samband med projektet "Förbifart Stockholm":
"Jag anlitades under flera år av Vägverket som ”miljöcontroler” för projektet och fick gehör för många av mina synpunkter, men beträffande kollektivtrafiken ville mina uppdragsgivare inte lyssna. Redan för cirka fem år sedan föreslog jag att ett av de tre körfälten skulle reserveras för bussar. I anslutning till huvudtunneln ville jag anlägga underjordiska stationer på platser där förbifarten passerar under korsande kollektivtrafikstråk"
Hans förslag med satsning på en kollektivtrafik som på allvar konkurrerar med bilismen skulle fördyrar projektet med en eller annan miljard:

"Men alternativet att någon gång i framtiden behöva knyta samman södra och västra Storstockholm med modern kollektivtrafik kommer att kosta tio gånger mer."
Borgerligheten har en tendens att inte gilla långsiktighet eftersom de representerar näringslivets intressen, som lever i en ekonomisk värld där konkurrensen tvingar till kortsiktigt tänkande. Att borgarna då hellre ser fördelar med en omiljövänlig motorväg istället för en mer miljövänlig sådan är tyvärr inte så konstigt, miljön är inte så fokuserad i högerpolitik. Det är också talande hur Socialdemokraterna ställer sig i frågan då ledande socialdemokrater, inkluderat värmlänningen Mejern, sturskt talar om i en intervju i DN att borgarnas motorväg är en viktig investering. Andra Socialdemokrater, som Pia Nilsson säger rent ut att man inom de rödgröna inte ens diskuterar att "Förbifart Stockholm" ska eller inte skall byggas - de anser helt enkelt att den ska byggas.

"- Jag kan inte se att vi kan vika ned oss på den här punkten. Vi måste ha en fungerande trafiklösning för huvudstaden. Det går inte att kohandla bort, säger Hans Stenberg, socialdemokratisk ledamot i riksdagens trafikutskott, till DN.se."
Tur var väl att förhandlingarna med Vänsterpartiet och Miljöpartiet ändå faktiskt lyckades få med Socialdemokraterna till att genomföra en folkomröstning 2012, där ett klart alternativ skall ges till motorvägen "Förbifart Stockholm" som fokuserar på just kollektivtrafiken. Det är dock tragiskt att sossarna ännu inte lärt sig läxan att ett kryperi inför borgerligheten varken gynnar dem själva eller oss. Fortfarande tror de att de för att vinna röster från högern själva måste dra sig till höger.

När det gäller miljön och en gemensam trafiklösning är det alltså bara Vänsterpartiet och Miljöpartiet som är ett alternativ.


Intressant?
Bloggat: Emil Broberg, Röda Berget
Media: GP, EX, SvD, Rödgrön

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Från Konfliktportalen.se: andread0ria skriver Det handlar om mervärdet, pucko!, Anders_S skriver Omställning av Europas transportsystem är nödvändigt, herman skriver Ockupationen av Kvarteret Kajan fortsätter, Hans Norebrink skriver Vår medfödda likhet, loaderrorready skriver Ten years after – I’d love to change to world

Inga kommentarer:

 
 
Copyright © LOKE - KULTUR & POLITIK
Blogger Theme by BloggerThemes Design by Diovo.com