Sidor

tisdag 22 juni 2010

Hur ska fotbollen få stopp på myglet?

Aftonbladets sportblad frågar ett antal personer däribland Simon Bank och Erik Niva:
"Simon Bank: - Först och främst så är jag ju av åsikten att en osynlig tröjdragning eller armbåge är lika mycket fusk som en filmning. Sen... om jag ska prata med Marx så är det grundläggande problemet att spelarna är alienerade från sin egen sport. De känner inget ansvar för fotbollen, längre än till sitt och sina. Det är grunden – att skapa en fotbollsmiljö med värderingar som sträcker sig längre än nästa Rolex. Man kommer inte åt det här med godtyckliga straff hit och dit.


Erik Niva: - Hur ska samhället få bukt med kriminaliteten? Nej, lugna er, det är inte så att jag håller för fotbollsöronen och skriker ”samhällsproblem, samhällsproblem” – jag försöker bara dra en deprimerande parallell. För att minska brottsligheten kan man försöka med den snabba vägen med strängare straff eller så kan man jobba långsiktigt med förebyggande attitydsförändring. Dessvärre har vare sig det ena eller det andra hittills visat sig ge någon vidare effekt. Så svårt är det när rötan tillåtits sätta sig. Svaret på frågan? Jag vet inte."
Marxistisk och strukturell kritisk analys alltså. Nästan så att man blir lite intresserad av fotboll.


Intressant?

Media: SVD, AB, DN, SVT
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer:

 
 
Copyright © LOKE - KULTUR & POLITIK
Blogger Theme by BloggerThemes Design by Diovo.com