Sidor

söndag 5 september 2010

Hålldamerna är tillbaka


VF-krönikören Clara Bodin har skrivit en mycket intressant text om en konsekvens av höga klasskillnader i samhället - nämligen hålldamernas återkomst, vackra unga kvinnor som "hålls uppe" med dyra fickpengar, kläder, körkort och hyra för att ständigt vara tillgänglig till rika gifta män:

"– Jag får min hyra betald, jag har fått en bil, han betalar min mobiltelefon och ger mig pengar till kläder, nöjen och skönhetsbehandlingar, säger Olga, 23 år. Jag är en ”zaderzhenaja djevushka” (fritt översatt; en kvinna som hålls uppe. Hålldam alltså).

– Jag gör vad jag vill, jag spenderar dagarna som det behagar mig, bara jag har mobilen på och finns tillgänglig när Yuri vill gå ut och äta eller komma förbi och sova över. Och att jag är enbart hans, såklart!

Olga är från en mindre stad i Ukraina och kom till Kiev för att studera. En kväll ute träffade hon en attraktiv, rik man. Han gjorde snabbt klart för henne att han var gift och inte tänkte skilja sig, men skulle hon kunna tänka sig att vara ihop i alla fall? Det ena ledde till det andra och efter bara några månader hade Olga lägenhet, körkort, bil och massor av fickpengar. Och en ny fin mobiltelefon. Och hon upptäckte att hon inte var ensam i Kiev med att ha en ”Sugar Daddy”. Många snygga tjejer i hennes ålder och med liknande bakgrund körde samma rejs. Nu har det redan blivit en bekväm livsstil för Olga. Livet är långa glada soliga dagar och Olga spenderar mesta tiden på gymet eller på skönhetssalongen."

Jag håller med Clara Bodin att hålldamer är något kvalitativt annorlunda än prostituerade kvinnor, eftersom hålldamer beskrivs som kvinnor som av definition ska fungera som accessoarer till rika män på middagar och fester, där hålldamerna förutsätts att vara tysta och inte delta i samtal som en medmänniska som alla andra. Det är en höjdpunkt i kapitalismens varufetischism, som förvandlar människor till varor - till dockor. Men hur ska man bekämpa ett sådan uttryck av marknadsekonomisk drivkraft? Ty bekämpa vill vi ju, eftersom vi som erkänner människans oändliga möjligheter vill sätta människan fri. Någon statlig kriminalisering skulle vara meningslös som ett botemedel. Istället måste vi arbeta för klasskillnadernas avskaffande, att låta massan få del till det vackra livet utan att behöva förvandlas till vackra dockor till rika män.


Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

 
 
Copyright © LOKE - KULTUR & POLITIK
Blogger Theme by BloggerThemes Design by Diovo.com