Sidor

tisdag 28 september 2010

Rapporter om "extrem brutalitet" när israeliska soldater bordade "Jewish boat to Gaza"

(Båten Irene med den judiska besättningen)

När amerikanska medier fungerar som megafoner till den israeliska arméns propaganda om vad som hände när den bordade "Jewish boat to Gaza" (motsvarighet till Ship to Gaza som också blev våldsamt bordade och besättningen kidnappade av IDF), så kommer nu rapporter (Haaretz) från de judar som befann sig på båten som var på väg till Gaza med humanitärt hjälp.

En av de judar som befann sig på båten var den israeliska aktivisten och f.d. israeliske stridspiloten Yonatan Shapira, han säger att det finns "inga ord för att beskriva vad vi gick igenom under övertagandet". Medan besättningen på båten inte visade något våld blev de bemötta med en "extrem brutalitet" av de israeliska soldaterna som "bara hoppade på oss och slog oss. Jag blev påkörd med en el-pistol". Shapiras beskrivning av soldaternas brutalitet bekräftades av Eli Usharov, en reporter för Israel's Kanal 10.

Reuben Moscowitz, en överlevande från Förintelsen som deltog i uppdraget "Jewish boat to Gaza", uttryckte sin misstro att:

"israeliska soldater skulle behandla nio judar på detta sätt. De bara slog folk.[...] Jag som är en överlevande från Förintelsen kan inte leva med det faktum att staten Israel fängslar ett helt folk bakom stängsel [...]det är bara omoraliskt.[...] Det som hände mig i Förintelsen väcker mig varje natt och jag hoppas att vi inte gör samma sak för våra grannar,"[...] "vad jag gick igenom under Förintelsen vad den belägrade palestinska barn går igenom. "


Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

 
 
Copyright © LOKE - KULTUR & POLITIK
Blogger Theme by BloggerThemes Design by Diovo.com