Sidor

fredag 1 oktober 2010

Den regionala obalansen skapar vakuum för högerpopulism

(Foto från Big Meet år 2005)

I min tidigare bloggpost kritiserade jag det liberala etablissemanget som en orsak till att allt fler arbetare drar sig till främlingsfientliga högerpartier. Igår skrev Isobel Hadley-Kamptz en intressant bloggpost som tangerade det ämnet, nämligen att intresse för bilen verkar ha en korrelation med organiserat främlingshat. Runt om i Europa verkar alltså främlingsfientliga högerpartier profilera sig som bilvänliga partier.

Varför vita arbetarmän utanför storstaden allt mer sympatiserar med Sverigedemokraterna är just att vänstern misslyckats vara ett alternativ för deras intressen. Med det menar jag inte att vänstern ska prata mindre om socialförsäkringar, utbildnings- och industripolitik. Tvärtom! Utan vad jag menar är att vänstern måste vara medveten om att en stor del av arbetarkulturen (ex. motorsport) blir undanskymd och nedvärderad vilket leder till missnöje. Här i den värmländska bruksorten Hagfors finns en motorcykelklubb som i alla fall förr i tiden hade en inofficiell vänsterprägel, den lyckades vara oberoende från både Hells Angels och Bandidos samtidigt som klubben anordnade en av Europas största motorcykelträffar (Sundbäckens Bike & Beach Party) i en lite värmländsk stad. Ett exempel på hur gemenskap och solidaritet kan påverka så mycket.

Motorsport är stort i Sverige, framförallt för vita arbetarmän utanför storstaden, men media har lagt ett stort skynke över det. Sedan får de sin livstil, kultur och intressen konstant ifrågasatt.

Det är inte konstigt att Sverigedemokraterna får stöd när det är det enda partiet som populistiskt anser sig försvara de vita arbetarmännens livstil, kultur och intresse. Jag tror inte att det handlar så mycket om rasism eller fascism som lockar de flesta av dessa väljare och sympatisörer, det borde ju i så fall rimligtvis ha lett till ett ökat stöd till Folkpartiet som intensifierat sina flirtande med främlingsfientliga åsikter.

Det här handlar om vänsterns misslyckanden att representera arbetarnas intressen. Att utgöra ett seriöst strukturellt alternativ gentemot populistiska högerpartier. Att helt enkelt vara där folket är i vardagen. Se exempelvis Degerfors, där vänstern gjorde ett rekordval i år genom att lyssna på vad folk var intresserad av (fotboll, och ingen flyttning av gymnasieskola till Folkets Hus).

Vänstern i Degerfors har regionalpolitik för just en politik att möta den verklighet vi lever i där vi måste ställa om beroendet av fossila bränslen. Oljeförnödigheterna minskar vilket kommer att leda till att vi måste hitta alternativ. Det är inget vi kan ignorera eller blunda för. Därför är exempelvis Sverigedemokraternas politik för att "stödja" motorsporten en temporär illusion, det trollas inte fram mer olja bara för att Sverigedemokraterna vill sänka bensinpriset med subventioner, till slut kommer det vara så stor brist på oljebaserad bränsle att det blir omöjligt för folk att köpa det - och till slut blir det även omöjligt att över huvudtaget återvinna olja.

För denna verklighet har Sverigedemokraterna inga politiska lösningar, för att inte tala om den icke-existerande miljöpolitiken inom partiet. Istället menar Degerforsvänstern att vi bör satsa på ett seriöst alternativ till privatbilismen - det vill säga kollektivtrafiken bör utvecklas. Men också kompensera glesbygden där privatbilismen är nödvändig, exempelvis med ökade/höjda reseavdrag och glesbygdsavdrag. Dessutom satsningar på miljövänligt alternativ som metanolproduktion (exempelvis Värmlandsmetanol AB), som används i Speedway och i amerikanska Formel 1-bilar. Det är en politik som inte slår mot glesbygden, och som samtidigt förbereder oss inför en framtid då oljan tagit slut.

(Foto: Speedway, Åke Bengtsson, Valsarna)

Det finns en varierande kultur i glesbygden som är populär bland en stor del av landets befolkning, det är inte bara motorsport (som exempelvis speedway), bilintresse (världens största bilträff med amerikanska bilar finns i Västerås) utan även orientering. Det är kultur som "finkulturens" högborg - storstaden skiter i. Så frågan som Isobel Hadley-Kamptz ställer sig genom att ställa upp en korrelation mellan bilintresse och främlingshat, finns nog inte i någon immanent fascism eller främlingsfobi i bilen, utan svaret finns nog troligtvis i den regionala obalansen i Sverige.



PS:
Rasmus Fleischer jämför den intellektuella situationen för Sverigedemokraterna och den traditionella fascistiska rörelsen.


Intressant?
Media: ETC, Arbetaren, EX
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

1 kommentar:

sl sa...

Tv-programmet "biltokig" har gått 2 gånger i september, man sitter klistrad framför rutan. Mitt favoritprogram var annars Bosse Bildoktor, händig, insatt, med faiblesse för vanliga gamla bilar, inga Duisenberg utan vanlig DKW.

Annars håller jag med om att den genomtråkiga, teknikfientliga, reaktionära miljöpartimaffian, med stroppig och ospännande musiksmak (Robyn?) försöker anlägga en slags nedlåtande ton mot den händiga mekarkulturen, och gärna förbjuder vad de kan. Därför avskyr jag dem helhjärtat, när Wetterstrands käkmuskler låser sig i direktsändning verkar fläskläpp vara bästa medicinen.

Min idé om bilar, är förutom att de kan vara vackra (P1800), att man kör en gammal bil så billigt som möjligt, själva sporten är att hålla liv i den. Jag använder de oslagbara arbetshästarna 245, 745 och 945 tills de är helt slut. Man kan lasta in instrument, eller köra till tippen, eller hämta en soffa, eller lasta in familjen. För ett halvår sen blev jag påkörd i min dåvarande volvokombi av en tant, hennes försäkringsbolag löste in den för 8 papp, jag köpte en bättre för 12 papp, skinnklädsel och allt. Man får räkna med ett par tusen i reparationer per år i en verkstad runt hörnet, men detta är den mest ekonomiska transport man kan ha, och man slipper vara rädd om den. Rejält begagnade bilar har en slags charm som kemstinkande nybilar helt saknar.

Detta är Huddinge, 1 mil från riksdagshuset, gott om gamla jänkejärn, astronomiska huspriser, så man får dra in på bilen. Det funkar bra med gamla Volvo, det gäller bara att hålla miljöpartiet kort.

 
 
Copyright © LOKE - KULTUR & POLITIK
Blogger Theme by BloggerThemes Design by Diovo.com