Sidor

måndagen den 14:e mars 2011

Björklund har rätt om vikten av lärarledd undervisning - men fel om katederundervisning

("Blir du lönsam lille vän?" av Peter Tillberg)

Jan Björklund försöker sig på en ful manöver på Dagens Nyheters debattsida idag. Det är hans vanliga uppmaning, i strid mot vetenskap och beprövad erfarenhet uppmana lärare till katederundervisning (en monologisk, totalitär, förmedlande undervisning). Denna försöker Björklund klä i termer av "lärarledd undervisning", vilket är en pedagogisk kunskap som förordas av just den moderna pedagogiska vetenskapen som Björklund vill stämpla med diverse fantasifiender.

Det betyder att Björklund kritiserar en "1968 års kultur­radikala vänstervåg" för något som inte stämmer. Den nya pedagogiska forskningen, som orättvist fått stå skulden för mycket av det slentrianmässiga hos undervisningen på senare tid, poängterar i själva verket betydelsen för undervisningen att läraren fungerar som en ledare i klassrummet, som leder elevens kunskap till högre nivå. Det är centrala begrepp i exempelvis Vygotskijs dialektiska pedagogik där eleven är aktivt deltagande men där läraren är den som leder undervisningen - ständigt i lite högre kunskapsnivå än vad eleven befinner sig i för tillfället.

För många traditionella lärare har denna nya pedagogiska forskningen fullständigt misstolkats som att eleverna själva ska driva undervisningen, utan erhållna verktyg i form av olika slags kunskaper. Det är egentligen detta Björklund och alla andra kritiker mot brister i skolan syftar på. Björklund trampar i ideologisk fälla och skapar fantasimonster om en hemsk flumvänster, som egentligen vill ha exakt det Björklund nu påstår sig vilja ha - lärarledd undervisning.

En lärarledd undervisning är dock inte någon form av auktoritär/totalitär monolog-undervisning där läraren befinner sig vid katedern och förmedlar "kunskap". Katederundervisning är inte någon undervisning ledd av en lärare, det är ingen undervisning över huvudtaget - utan någon form av kontextfri memoreringsövning. En undervisning som leds av en lärare kräver att eleverna är med i undervisningen, inte genom att ta över ledarfunktionen (som vissa traditionella lärare misstolkat det) utan genom en kommunikativ dialektik och/eller dialog.

Det ironiska med traditionella lärare i denna debatt är att min erfarenhet av lärarkollegor är att det är de som klagar mest på den nya pedagogiska forskningen, som "flum" och som en del av en "kulturradikal vänstervåg", som är de som utövar denna flummiga "undervisningen" p.g.a. att det är så de misstolkat den - alltså som att de ska ge upp undervisningen som lärare och låta eleverna ta över. Sen längtar de tillbaka till den tiden före lärdomarna av Andra världskriget, som skrämde oss om konsekvenser av ett skolväsende byggt på katederdisciplin, och då sluts den illusionära cirkeln.


Intressant?
Bloggat: Farmor Gun, Mark Klamberg, Kristina Alexanderson, Alltid rött - alltid rätt
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

1 kommentar:

Ida Dzanovic sa...

Hej Loke!

Försökte länka till din blogg men får hela tiden följande text:

"Ingen feed kunde hittas för den här webbadressen. Blogginlägg och tid för uppdatering kommer inte att visas. Vill du ändå lägga till webbadressen?"

mvh / Ida

 
 
Copyright © LOKE - KULTUR & POLITIK
Blogger Theme by BloggerThemes Design by Diovo.com