Sidor

måndag 12 september 2011

Vulgärt hat mot vänstern ett hot mot yttrandefriheten

Så berättar tyvärr en av landets mer intressanta vänsterintellektuella bloggare, professor i zoologisk ekologi, Erik Svensson att han stänger sin blogg (Biology & Politics). Anledningen är den hårda debattonen och den vulgära stigmatiseringen som den borgerliga ledarskribenten Mats Skogkär fört mot Erik Svensson i en av landets största morgontidningar. Erik förklarar på Second Opinion:
"Efter Skogkärs attack på ledarplats mot mig i augusti 2011 tog jag till slut beslutet att lägga ner min blogg ”Biology & Politics”, som varit aktiv i mer än fyra år, sedan januari 2007 och haft hundratusentals besökare. Skogkärs smutskastning var dock enbart den utlösande faktorn, under dessa åren har jag vid upprepade tillfällen blivit utsatt för hån och verbala attacker från diverse anonyma högersympatisörer, bloggare med extrema nyliberala sympatier och s. k. ”klimatförnekare”, som inte tror på den antroprogena växthuseffekten av ideologiska skäl.

Hatet från höger gör att jag nu längre inte orkar längre, och detta hat är sannerligen inte begränsat till anonyma röster i bloggosfären och bland sociala medier. Avskyn mot vänstern går däremot djupt in i den borgerliga mainstreamfåran. Skogkär är ett, men inte det enda exemplet på detta hat, som är ett av de största hoten mot yttrandefriheten idag p. g. a. den rädsla och självcensur som hetsen det politiskt korrekta givit upphov till."
Det är sannerligen sorgligt att en av de mest klarsynta, intellektuellt hederliga rösterna, nu känner att han inte längre orkar stå emot en allt mer aggressiv höger, som i sin ideologiska kamp inte skyr att attackera enskilda bloggare med Guilt by Assocciation-taktik.

Intressant?
Media: Syds1, Syds2, Syds3
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Sixten Andréasson sa...

Håller helt med!
Sixten Andréasson

Anonym sa...

Efter att ha läst ditt inlägg försökte jag att hitta Eriks blogg. Då detta inte gick läste jag några av Mats Skogkärs ledare eller vad det nu var. Han är ju definitivt inte läsvärd oavsett politisk inriktning.
Det som borde vara intressant att diskutera är hur twitter och facebook versionen av åsiktssprutane leder till oseriösa, antiintellektuella resonemang i vilka allt måste uttryckas i en mening - annars blir det för långt att läsa. Inte konstigt att allt mer känslobgrepp använs på nätet. Kort och kärnfullt.

Baggen

Anonym sa...

Jag tror han skäms över sina hyllningar till Hugo Chavez, mannen som kramar om, ger gåvor och sluter avtal med Ghadafi, Lukashenko och Ahmadinejad, på det venezolanska folkets bekostnad. Jag har sparat en del blogginlägg från biology&politics som handlar om Chavez
/MB

 
 
Copyright © LOKE - KULTUR & POLITIK
Blogger Theme by BloggerThemes Design by Diovo.com