Sidor

torsdagen den 6:e oktober 2011

Bemanningsbranschens "vi kallar oss"-kampanj blev ett fiasko


Den del av näringslivet som bidrar särskilt till den allt mer försämrade tillvaron för arbetare, och därav får det dåliga rykte som den förtjänar, försöker ständigt förbättra sin status. Tyvärr inte genom bättre arbetsvillkor, utan istället genom att putsa ytan. Kanske byta namn på företaget, eller varför inte byta namn på sina anställda arbetare?

Härom veckan startade nämligen Almega och Bemanningsföretagen en kampanj för att: "hitta ett bra namn för de 120 000 svenskar som årligen jobbar inom bemanningsföretag". Med det klassiska knepet nyspråk kan man med potemkinkulisser försöka tvätta bort en negativ stämpel. Om det inte längre är arbetare som arbetar för bemanningsföretag, utan "konsulter" (som blev det vinnande förslaget), så blir det kanske inte så naturligt att prata om arbetsvillkor? De är ju inte arbetare, de är ju "konsulter".

Denna nyspråks-kampanj har också fått sin förtjänta motkampanj, som lyckats kanalisera den starka kritik mot usla arbetsvillkor som finns här ute i vårt avlånga land. Snabbt visade det sig att motkampanjen började få ett betydande genomslag och blev populärare, varpå Bemanningsföretagen nu bestämt sig för att avsluta kampanjen, att helt enkelt ge upp, fly fältet med svansen mellan benen.

Naturligtvis måste Bemanningsföretagen svara på kritiken på ett eller annat sätt. Tyvärr valde Bemanningsföretagen att vända kritiken mot usla arbetsvillkor till att handla om "kränkande tillmälen för uthyrd personal". Det är ett sånt där pubertalt retoriskt knep, att istället för att bemöta kritiken, mekaniskt kasta den tillbaka och hoppas att den fastnar på något sätt. Som ett desperat försök kastar Bemanningsföretagen också in gammal skräckpropaganda om politisk "extremism". Inhyrda dagarbetare, vikarier, och osäkert anställda visstidare viftas bort genom att kallas "extremister".

Nå, motkampanjen fortsätternätet, där man kan läsa om den bistra tillvaron som "uthyrd personal" från de som faktiskt arbetat eller arbetar i bemanningsföretag. Den yrkestitel som tillslut vann kampanjens tävling var alltså "konsult", ett förslag som skickades in av Alliansfritts webbredaktör för att få chansen att kritisera bemanningsföretagens usla arbetsvillkor. Inte ens när de avslutade kampanjen lyckades de alltså undvika den kritiken.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer:

 
 
Copyright © LOKE - KULTUR & POLITIK
Blogger Theme by BloggerThemes Design by Diovo.com